Ömer Hayyam’ı Yanlış Tanımak

Ömer Hayyam’ı Yanlış Tanımak

Yazı Boyutu ( Arttır | Azalt )

Şunu çok iyi anladımki bizler Ömer Hayyam’ı yanlış tanıyoruz. Çoğu zaman onun ismini duyduğumuz zaman şaraptan başka birşey gelmiyor aklımıza. Onu devamlı şarap içen, keyfine düşkün…  olarak biliriz.

Ömar-hayyam-öklitPascal üçgeni olarak bildiğimiz matematik kavramını o oluşturmuştur, günümüzde kullandığımız miladi takvimden çok daha hassas olan celali takvimini o hazırlamıştır ve daha bir çok şey. Bütün bunlar onun sadece şarap içip gününü gün eden biri olmadığının kanıtıdır.

Ömer Hayyam’ı yanlış tanımamızın nedenlerinden biri ona ait olmayan fakat onunmuş gibi gösterilen ve kendisine ait olduğu halde yanlış tercüme edilen yüzlerce rubai(dörtlük) olmasıdır.

İşte ona ait olduğu söylenen bir rubai:

Camiye gittim ama Allah bilir niye
Ne namaz kılmaya, ne dua etmeye.
Eskiden bir kilim aşırmıştım camiden
O eskidi gittim yenisini yürütmeye.”

Bu rubainin Ömer Hayyam’a  ait olması mümkün değildir. Yaşadığı dönemde “Hoccatü’l Hak” ( Tam gerçeğe ulaşmak için başvurulacak birinci belge) olarak anılan Ömer Hayyam, bu kadar ipe sapa gelmez sözler söyleyecek , hırsızlığı övecek sözler edecek biri midir?

Yine ona ait olduğu söylenen başka bir rubai:

“Ben ne camiye yararım, ne havraya.
Bir başka hamur benimki, başka maya.
Yoksul gâvur, çirkin orospu gibiyim:
Ne din umrumda, ne cennet, ne dünya!

Hayyam bu kadar incelikten yoksun ve çirkin sözü söylemiş olabilir mi?

Bunların Ömer Hayam’a ait olmadığını aklı başında herkes  çok rahat bir şekilde anlayabilir. Bu gün batıda kitapları ders olarak verilen Ömer Hayyam’ı bizler daha iyi tanıyıp ona sahip çıkmalıyız.





Benzer Konular :

  1. Seçme Ömer Hayyam Rubaileri
  2. Ömer Hayyam Rubaileri
  3. Ömer Hayyam ve Bilim
  4. Alamut Kalesinden Rubailer
  5. SEMERKANT

Yazar : alexander

Büyük İskender Hayranı .

13 Yorum »

  1. Hasan Kaplan

    slm serkan, bak senin sayende omer hayyamida tanidim saol tesekkur ederim. Yoksa gercegi soylemek gerekirse sadece ismini biraz duydumda sayende artik onuda taniyoruz ve dedigin gibi sahip cikmaliyiz.

    [Cevapla]

    comment-bottom
  2. slm. Kesinlikle sahip çıkmalıyız. Çünkü ondan öğreneceğimiz çok şey olduğunu düşünüyorum.

    [Cevapla]

    comment-bottom
  3. ümit

    … kendimi teşekkür borçlu hissettim …gerçekten bu kadar özel biri ;yanlış,kötü ve ucuz bir şekilde karalanmayı hak etmiyor…

    [Cevapla]

    comment-bottom
  4. busefalus

    bu kadar önemli bi şahsiyetin toplumumuz tarafından kötü lanse edilmesi gerçekten acı…

    [Cevapla]

    comment-bottom
  5. türk

    ya arkadaş ateist şerefsizlerin işi binlerce metin ona aitmiş gibi gösterilio vikipedi de bile bu a-yazıyo
    Ömer hayyam müthüş bir bilim adamı

    [Cevapla]

    avatar tokatlı mustafa yanıtı :
    Şubat 20th, 2011

    ateist şerefsizler kovalasın seni! bütün ateistler şerefsiz değil mi senin zihniyetin bu kadar işte. ve gerçek bilim gerçeğin peşinde olur dini imanı karıştırmaz neyse odur. ömer hayyam a mal edilmiş birçok rubai olabilir onları o da yazmış olabilir ironi yapıyor da olabilir ve unutmayın ki bilgisiz insan bazen bilgi dolu söz çıkabileceği gibi bilgili insandan da saçma sapan sözler çıkabilir. bırakın insanlar neye inanırsa inansın adı üstünde inanç ömer hayyam inandığı ya da inanmadığı için bir şey doğru ya da yanlış olacak değil.elinizde büyük bir silah var o da beyniniz bir de vicdanınız.ayırmadan kayırmadan şu evrene bakıp herkesin bir bütün olduğunu anlayarak insan olmanın şerefine nail olarak yaşayın.bir gerçek varsa o da sensin kendi özüne kendi iç dünyana yolculuk et ve etrafında gördüklerinin nasıl işlediğine dikkat et unutma doğa pervasızdır bir vurdu mu onu kimse engelleyemez biter bu (…) dünyanın dedikodusu işte o zaman ışık karanlığı yener mi yoksa yenilir mi görüp görmemek düşüncesi ya yanıtlanır ama sen görür müsün bilinmez çünkü bunun adı inanç.bilimde dahi teoriler kanunlar çöküyor bildiğin hiçbir zaman kesin değil.dünü ve yarını unutun bugünün her anını çıkartın ve size yakışanı yapın.ve size her söylenene inanmayın akıl ve vicdan rehberiniz olsun.

    [Cevapla]

    avatar yolcutr yanıtı :
    Ağustos 21st, 2011

    Ben bu Ateistlerin birçoğunun “Din” denilen şeyin ne olduğuna bakmak yerine “Dindar” olma iddiasındaki insanlara bakmaları ve dini onların düşünce ve anlayışlarından ibaret zannetmeleri yüzünden bu konudaki gerçek bilgiye ulaşamayan kimseler olarak görüyorum; çünkü birçok konuda ortaya koydukları düşünceleri “Dinin” insanlara fark ettirmeye çalıştığı gerçeklerle çok büyük paralellik gösteriyor. Her şeyi bildiği halde kötülüğünden dolayı inkar edenler hariç tabii

    [Cevapla]

    avatar tokatlı mustafa yanıtı :
    Eylül 7th, 2011

    yanılıyorsun! din denilen olgunun ne olduğunu algımak istersen önce kitap içindeki akıla ve vicdanla çelişen ayetlere sonra da islamla yönetilen ülkelere bakman yeterli.ve gerçek bilgiye ulaştığını zanneden tüm sözde ılımlı müminler gerçek bir ateist alin yarısı kadar bilgiye ve hoşgörüye sahip değillerdir ve haliyle illa ki dogmalıklardan arınamamışlardır.koca evrende her şeyi bildiğini zannedip din ile bilimi yan yana getirip bir yere varacağını sananlar tarihe bakıp yıkılan imparatorlukları görebilirler.ve cehennem vaadi ile iyi olunacağını sanan çıkarıcı zihniyet kokuşmuşluğun alasını yaşıyodur da içine battığı dogmalığın farkında değildir.el kol kesen köleliği çok eşliliği normal gören muhammedin cilsel hayatını düzenleyen allah yerine muahammedin konuştuğu inanmayanlara pislik sapık domuz dendiği 6 günde dünyanın yaratıldığı hem hoşgörü deyip hem de kafirleri gördüğünüz yerde öldürün dendiği bir kitaba inan kişiler en büyük kötülüğü üçüncü dünya ülkesi olan türkiyeye ve de kendilerine yapıyorlar.sürekli bir ötekileştirmek bu ateistler şöyle bu ateisler pislik göremiyorlar allahın gücünü allahuekber vurun soysuzlara nidalarıyla gaza gelerek nedir bu arkadaşlar!farklı düşüncelere ne bu hoşgörüsüzlük sakın kurandan öğrendikleriniz yüzünden olmasın bu?hem hoşgörü hem tahammülsüzlük kuranda da zaten iki çelişkili ifadeyi kabul eden müminler dolu.onların yanlış olmasına imkan dahi veremezler korkarlar çünkü.akıl yerine kalple düşünmek onlara göre normal çünkü bilirler ki bilimin dediği gibi beyinle değil en doğrusunu allah bilir kalple düşünmek doğrudur nere kaldı bilimselliğiniz ve bilime güveniniz?peki big bang yanlışlansa ki teoriler yanlışlanabilir dinden çıkacak mısınız?son olarak derim ki en ılımlı ve islamı güya en doğru yaşadığını sanan kişi bile ateist bir kişi yanında hem bilgi hem de hoşgörü anlamında daima eiksiktir.en büyük iyilik çıkarsızca olandır.ve allahın varlığını bilmek ya da yehovanın ya da tanrının ya da zeusun ya da budanın vs… kesin olsa idi herkes birer tanrı olurdu ve inanç önermesi diye bir şey kalmazdı.zaten kurandaki çelişkilerden biri de hem şüphe etmemize bozuluyor allah(muhammed!)hem de onun eşi ve benzeri olmadığından onu kavrayamayacağımızı söylüyor yani kesin olarak bilmemize imkan yok! bi nevi tahmin.işte herkes şapkasını önüne koysun ve içindeki çirkef canavarını öldürsün özellikle bunu müslümanlara söylüyorum.insanlar hata yapar ve unutmayın muhammed de insandı!

    avatar alexander yanıtı :
    Eylül 9th, 2011

    @tokatlı mustafa ;
    Eğer ateistler gerçekten bir müslümandan daha bilgili olsaydı ateist değil de o müslümandan daha iyi bir müslüman olması gerekirdi.

    Bir insan Allahı’n gönderdiği son dinin islam olduğu , Hz.Muhammed(S.A.V)’in allahın kulu ve elçisi olduğu gerçeğini kavrayamıyorsa henüz hiç birşey bilmiyordur(Bildiğini sanar ve bildiğini sanmaya devam eder).

    Ben burda ne kadar anlatmaya çalışsam da siz bilgin ateistler bildiğinize inanmaya(inanmamaya) devam edeceksiniz. Tabiki bu sizin bileceğiniz birşey ama kabul etmesenizde gerçek yukarıda bahsettiğim gibidir, gerçek Kur’andır, gerçek Allah’tır, gerçek Hz. Muhammed (S.A.V) ‘ dir. Bunları kabul etmesenizde gerçek bunlardır.

    comment-bottom
  6. tokatlı mustafa

    @alexander a

    yazmış oldukların içi boş hiçbir bilimsel değeri olmayan sadece subjektif yargılarla örtülü deli saçması şeyler ve müslüman birisinin içine düştüğü durumdan aklıyla çıkamayıp çelişkilerinin üzerini cedeli ve hitabete dayalı sözcüklerle çocuksu bir tavırla savunma taktiğidir.bilgili bir insan ne demeye müslüman olmalı kime göre neye göre kaldı ki bilim deney ve gözleme dayanırken ve de din olgusu mucizelerle dolu iken hangi mantıkla bu tarz şeyler sarfedersin soruyorum sana!şüphe etmek bilimin ta kendisidir bunu sakın unutma!muhammedin peygamber olduğunu onaylamakla alim olunuyorsa şu an bilim dünyası ger zekalılarla kaynıyor demektir şöyle ki bilim adamlarının 100 de 70 lik kesimi ateist ve buluş yapan günümüzde özellikle çoğu bilim adamı ya ateist ya deist ya da yahudi kökenli yani bir siz akıllısınız bunlar deli öyle mi?islam ülkeleri sürünüyor bilimi ithal ediyor kuran bu kadar mı yanlış anlaışılır elin oğlu buluşları yapıyor siz kafir dersiniz bu adamlara ama bir yandan da bu buluş kuranda vardı dersiniz varsa neden bulmuyorsunuz son 500 yılda kaç tane müslüman bilim adamı buluş yapmış kaç tanesi ödül almış durun ben size söyleyeyim sadece 2 biri mısırlı biri iranlı fizikçi ve biyolog bunlar.işte farkı düşünenlere kafir pislik aşağılık maymun domuz eşek derseniz anca bu kadar çıkar onlar da kendi iç dünyalarında belki de ateisttir de ifşa edip kendi ülkelerinde katledilmekten korkuyorlardır çünkü tarihte ibni sina farabi ibni rüşd bile tanrıya inanmalarına rağmen evrimsel ve de sonsuz evren düşünceleri yüzünden ve de kainatı salt bir aklın yarattığını düşündüklerinden yıldız kürelerini ilahlaştırdıkları kanaatine varılıp öldürülmelerine salık bile verildi.iştedoğruları söylemek her zaman tehlikeli idi.şimdi sen böyle hiçbir kanıt değeri olmayan hepsi kendi görüşlerin olan şeylerle karşıma gelme önce oku öğren tartışma nasıl yapılır sonra inceden inceye yatıralım mevzuyu masaya.ben doğar doğmaz nüfuz cüzdanıma islam yazılan bir ülkede islam a inanan bir ailenin çocuğu olarak yetiştim ve bu tabular yıkılmadığı müddetçe ve tek tip uyuşturulmuş pasifize edilmiş koyun sürüleri yaratmaksa amaç ve bebeklere tecavüz edilirken masum insanlara akıl almaz iğrençlikte işkenceler yapılıyorsa ve tüm dimler birbirleriyle çelişiyorsa ve de kendi içlerinde akla ve fenne uymayan birçok ayet varsa ve sizler hala özgür iradenin gereği diyorsanız iki farklı görüşü kabul edip beyninizi satılığa çıkamrışsınız demektir.

    [Cevapla]

    avatar alexander yanıtı :
    Eylül 14th, 2011

    dediğim gibi inansanda inanmasanda gerçek yukarıda bahsettiklerim. böyle cevap vereceğini bildiğim için hiç şaşırmadım okuyunca. herkes doğru bildiğine inansın. sonuçta herkes kendinden sorumludur herkes yaptıları güzelliklerin ve çirkinliklerin karşılığına alacaktır bu kaçınılmazdır.

    Varsın bütün dünyevi bilimler ateistlerin olsun ama yeterki bizleri allah doğru yoldan saptırmasın.

    [Cevapla]

    comment-bottom
  7. yolcutr

    “yanılıyorsun” diyerek başladığın cümleyi beni haklı çıkaran şu sözle bitirmen çok ilginç ” islamla yönetilen ülkelere bakman yeterli.” Ben, islamla yönetildiğini söylediğin ülkelerin, islamı yansıttığını düşünseydim, ateistlerin onlara bakarak karar verdiklerini ve yanıldıklarını söylemezdim.

    Sanırım tam burada, benim bu konuda ne düşündüğümü söylemek yerinde olur:

    Din konusu: İnananlarla – inanmayanlar, X dinine mensup olanlarla – Y dinine inananlar, Din adamlarıyla,yöneticilerle ve hatta peygamberlerle – diğer insanlar arasında bir şey değildir.

    Din konusu: Tek tek her bir birey ile onun yaratıcısı olan Allah cc. arasındaki bir konudur. Ya inanırsın ya da inanmazsın.

    Hal böyle olunca hiç kimse beni benden başkalarının düşünce ve inanç tarzı ile yargılayamaz benim sorumlu olduğum düşünce ve inanç sadece bana ait olandır, yani ne ateistlerin muhteşem hoşgörüsüne, temiz vicdanına ya da akıllarını kullanma yeteneklerine bakarak inançsızlıkları sayesinde bunu yapabildiklerini varsayarım, ne de inançlı olduğunu söyleyenlerin boğazlarına kadar pisliğe batmış olduklarını gördüğümde buna onların inancının sebep olduğunu düşünürüm. Eğer bu şekilde düşünürsem vicdanımı ve aklımı kullanamamış, sadece ortama göre pozisyon almış olurum veya aklımla gördüğüme değil de gözümle gördüğüme inanmış olurum.

    Eğer inanmıyorsam hiç bir akli ve ilmi delil benim inanmamı sağlayamaz, sağlayabilmesi için bana bu konudaki bilginin tamamını vermesi gerekir, ya da bir başka deyişle benim, bu konudaki bilginin tamamını kapsamam gerekir ancak insanın beynini kullanma kapasitesi sınırlı, bilgi sınırsızdır sınırlı olanın sınırsızı kapsaması mümkün olmadığına göre benim de kendi bilgi kümemin içine Allah’ı sığdırmam imkansızdır. (elbetteki bu durum herbirimiz için geçerli)

    İnanıyorsam o zaman da bu konudaki doğru bilginin peşine düşmem gerekecek, o kadar çok ve çeşitli bilgi var ki bunlar arasından doğruyu bulmak, o akıl ve vicdan dediğin bilirkişilerin rehberliğinde olacak yani onların temiz ve sağlıklı olması hayati öneme sahaip.

    “cehennem vaadi ile iyi olunacağını sanan çıkarıcı zihniyet kokuşmuşluğun alasını yaşıyodur da içine battığı dogmalığın farkında değildir.el kol kesen köleliği çok eşliliği normal gören muhammedin cilsel hayatını düzenleyen allah yerine muahammedin konuştuğu inanmayanlara pislik sapık domuz dendiği 6 günde dünyanın yaratıldığı hem hoşgörü deyip hem de kafirleri gördüğünüz yerde öldürün dendiği bir kitaba inan kişiler en büyük kötülüğü üçüncü dünya ülkesi olan türkiyeye ve de kendilerine yapıyorlar.sürekli bir ötekileştirmek bu ateistler şöyle bu ateisler pislik göremiyorlar allahın gücünü allahuekber vurun soysuzlara nidalarıyla gaza gelerek nedir bu arkadaşlar!farklı düşüncelere ne bu hoşgörüsüzlük sakın kurandan öğrendikleriniz yüzünden olmasın bu?hem hoşgörü hem tahammülsüzlük kuranda da zaten iki çelişkili ifadeyi kabul eden müminler dolu.onların yanlış olmasına imkan dahi veremezler korkarlar çünkü.akıl yerine kalple düşünmek onlara göre normal çünkü bilirler ki bilimin dediği gibi beyinle değil en doğrusunu allah bilir kalple düşünmek doğrudur nere kaldı bilimselliğiniz ve bilime güveniniz?peki big bang yanlışlansa ki teoriler yanlışlanabilir dinden çıkacak mısınız?son olarak derim ki en ılımlı ve islamı güya en doğru yaşadığını sanan kişi bile ateist bir kişi yanında hem bilgi hem de hoşgörü anlamında daima eiksiktir”.

    :-)

    Sakin ol bu ne şiddet ne celal, hani hoşgörü hani aklımızı kullanmak, şu kurulan cümleler bal gibi de duyguların ürünü; kızgınsın, kırgınsın, bilip de bildiğini anlatamamanın, sürekli olarak “herşeyin en iyisini ben bilirim” zihniyetine toslamış olmanın sıkıntısını yaşıyorsun, ve benim üzüldüğüm tek nokta bu sıkıntıları yaşayanın sadece sen ve senin gibi sistemin dışında duranlar olduğunu zannediyorsun, bu sistemin içinde insanlara doğruları anlatmak uğruna, nice güzel insanların canlarından oduklarını hiç duymadın mı? Onların bu aşağılık zihniyete karşı tepkileri seninkinden kat kat fazla olduğu gibi, Allaha ve Peygamberine olan inanç ve bağlılıkları benimkinden hayalini bile kuramayacağım kadar fazlaydı.

    Son olarak, ben (papaza kızıp, perhizi bozamam) kendini dünyanın ilim deryası zanneden zavallıların haytına ve düşüncelerine bakarak kendi hayatıma yön veremem benim naçizane bilgimin ve imanımın kendi yolumu aydınlattığı kadar kurtulup pisliğimin ve cehaletimin kararttığı kadar mahvolacağımın farkındayım ve bu durumun her bir insan için aynen geçerli olduğunu da biliyorum, başkalarının dini onlara ne söyler bilemem ben bir Müslümanım ve benim Allahım ve Peygamberim bana bunu söylüyor.

    [Cevapla]

    comment-bottom
  8. arkadaş bende inanmıyorum öemr hayyamın böle şeyler diyeceğine ama sen yazdıklarının altını doldurmamışsın sadce böyle diyemez yapamaz deişsin

    [Cevapla]

    comment-bottom

Bu yazıya yapılan yorumlar için RSS beslemeleri. TrackBack URL

Yorum yap